Bewindvoering

Wat is bewindvoering?

Heeft u moeite om uw financiën goed te beheren? Dat is een lastige situatie en dat begrijp ik! Een bewindvoerder kan u helpen uw geldzaken goed te regelen. Dit kan een familielid zijn maar ook een professionele beschermingsbewindvoerder. De bewindvoerder behartigt uw financiële belangen, stabiliseert de inkomsten en uitgaven en controleert of u datgene ontvangt waar u recht op heeft. Bij eventuele schulden komt hij met passende oplossingen. 

Het ABK stelt úw financiële belangen centraal.

— Oscar Kusters

Mijn werkwijze

Het uit handen geven van uw financiële zaken is een grote stap en vergt vertrouwen. U wilt er zeker van zijn dat er verstandig met uw geld wordt omgegaan. Om dit te bereiken nodig ik u eerst uit voor een vrijblijvend en kosteloos kennismakingsgesprek. In dit persoonlijke gesprek vertel ik over mijzelf en over mijn werkwijze. Daarnaast leg ik uit wat ik voor u kan betekenen. Op basis van dit gesprek bekijken wij samen of we bij elkaar passen. Als u het vertrouwen in mij uitspreekt, en ik ga ook akkoord, kan de samenwerking van start gaan en zal ik u begeleiden bij het indienen van de aanvraag voor bewind bij de rechtbank.

2.jpg

De aanvraag

De kantonrechter is degene die het bewind instelt. Na 6 tot 8 weken nadat het bewind is aangevraagd zult u naar de rechtbank moeten zodat de rechter kan beoordelen of u begrijpt wat de maatregel van bewind voor u betekent. Ik zal u als uw bewindvoerder hierin begeleiden!

Twee weken na deze zitting laat de rechter via een beschikking weten wat hij of zij besloten heeft. Na een positieve uitspraak neem ik als uw bewindvoerder het beheer van uw financiën over. Om het bewind succesvol te laten verlopen is het van groot belang om duidelijke afspraken te maken over wat wel en wat niet kan. Deze afspraken worden vastgelegd in een Plan van Aanpak.

Mijn Plan van Aanpak

Nadat ik het beheer van uw financiën heb overgenomen start ik de werkzaamheden met als doel de financiële balans zo snel mogelijk te herstellen. U hoeft zich hier dan geen zorgen meer over te maken!

De werkzaamheden die ik voor u ga doen zijn de volgende:

  • Ik breng uw inkomsten en uitgaven in kaart. Aan de inkomstenkant controleer ik of u alle wettelijke regelingen ontvangt waar u recht op heeft. U kunt hierbij denken aan een uitkering, huur- en zorgtoeslag, bijzondere bijstand en eventueel kwijtschelding van gemeentelijke belastingen.

    Ook bekijk ik uw uitgaven en probeer deze samen met u in lijn te brengen met uw inkomsten. Als u vermogen heeft zorg ik voor een veilige belegging. Bij eventuele kleine schulden probeer ik een betalingsregeling met de schuldeiser te treffen. Bij grote schulden doe ik een aanvraag voor schuldhulpverlening bij uw gemeente.

  • Ik open een beheerrekening plus een leefgeldrekening op uw naam. Op de beheerrekeningen komen alle inkomsten binnen zodat ik alle vaste lasten zoals huur en gas/water/licht voor u kan betalen. U heeft geen toegang tot deze rekening maar u kunt wel online meekijken of maandelijks de dagafschriften ontvangen. De leefgeldrekening is de rekening waarop wekelijks het gebudgetteerde bedrag gestort wordt voor uw overige uitgaven.

  • Ik neem contact op met alle bedrijven en instanties waarmee u een financiële relatie heeft met het verzoek om alle post naar mij te sturen zodat ik deze kan verwerken. U heeft hier dan geen omkijken meer naar!

  • Op basis van alle bevindingen stel ik een budgetplan op dat aangeeft hoe alle uitgaven gefinancierd worden en hoeveel geld er wekelijks op uw leefgeldrekening gestort wordt.

  • Ik verzorg jaarlijks de belastingaangifte box 1.

  • Indien u andere zaken heeft waarbij u ondersteuning wenst, zoals de verkoop van uw woning, een ontruiming of het beheer van uw PGB-gelden, kunt u dit bij mij aangeven en kom ik met een advies.

  • Al deze werkzaamheden voer ik met zowel vakkennis als mensenkennis voor u uit om úw belangen zo goed mogelijk te behartigen!